zondag 19 april 2015

Regen met de kleur van de zon

Ze zijn intussen all over blogland: de wondermooie stoffen van Lotte Martens. Mijn beurt om bij te dragen aan de collectie handgemaaksels die eruit voortvloeien! Ik ken Lottes werk al een paar jaar, wegens een niet al te nabije aangetrouwde familieband. (De zus van de vrouw van de neef van de wederhelft, om precies te zijn.) Kleine wave hier, dus, toen de kledingstoffenlijn gelanceerd werd: de interieurstukken die ik tot dan toe zag speelden stuk voor stuk een spelletje om ter mooist.

Er waren een paar haren op mijn hoofd die dachten aan het hullen van de dochters in de lap ‘koperen regen’ in mijn handen. Laat ons zeggen, een drietal, van de naar schatting 120 000 op mijn hoofd. De rest schreeuwde unaniem: selfish sewing!

Lotte Martens

En zo geschiedde. De stof is zo stevig, knipt zo makkelijk en valt zo soepel dat ze wel wat Latijn verdiende. Dus dat stak ik erin. Model tekenen, proefjurk maken, tongpuntbijtend knippen, het was het allemaal waard.

Resultaat: een rechte, vrij deftige jurk met weinig versiering: enkel wat koperkleurige knopjes op de schouder breken de zee aan donkerblauw. 

Lotte Martens

Voor de rest mag de koperen print helemaal de show stelen. Deze boekenmaat zorgde voor decolleté-inspiratie. (Een woord waarbij ik - nu het op het scherm staat - de gniffelende commentaar van de wederhelft al kan ruiken.)

decolleté

Maar gegniffel of niet: ik vind hem best geslaagd, zo met die zijdelingse splitjes.

top

Lotte Martens

De rug werd een V. En voor het stapcomfort voegde ik een split toe aan de rok.

Lotte Martens

Na veel wikken en wegen en aarzelen knipte ik de print in twee en voegde ik hem weer samen in de zijnaad, zodat er een deel vooraan zit en een deel op de rug. Ik ben blij met die keuze: volledig op het voorpand werkte nogal, hoe zal ik het zeggen, verbredend.

Lotte Martens

Het geheel in elkaar krijgen vergde wat denk- en tornwerk. Maar zoals gezegd: verdiend Latijn. Enig minpunt aan de stof is dat ze vreselijk moeilijk te fotograferen valt. Resultaat: 50 tinten blauw en veel korrel op de foto's. Maar dat zal Lotte hoogstwaarschijnlijk worst wezen, en mij ook, au fond: real life counts nog altijd het meest.

Zou ik met een volgend lapje voor de dochterlijke glimlach gaan? Of nog eens mezelf trakteren? Ik zal er nog eens een zonnig dagje over denken. Geef me een cocktail en een terrasje: die koperen regen mag dan schitteren als de zuiderse zon, die benen eronder komen vooralsnog recht uit winterwonderland…

jurk

Ook geïnspireerd door al dat handgedrukt moois? De stoffen zijn te koop bij Bamiblauw en bij Lotte Martens.

65 opmerkingen:

  1. Wat een pareltje! Enne ... hou het volgende lapje maar voor jezelf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat die maar gniffelen. Schoon met de splitjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh zo ontzettend mooi! Echt prachtig, dat je zoiets zelf kan tekenen! Wauw wauw wauw!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai, echt knap!! Je doet de prachtige stof alle eer aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, Riet! Knap, als je dat zelf kan ontwerpen. Ik ben grote fan van de splitjes! (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Klaar voor een chique feest! Jaloers op jou kunde!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waw, je overtreft je zelf! Ik zou zeggen, laat maar meer van dat selfish sewing komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo zeg! Ik hef mijn onderkin terug omhoog en slik! Wauwie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die hals, zo schoon! Een van de mooiste naaisels die ik hier al heb zien passeren, denk ik. Meer van dat, graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi! Ik sluit me volledig aan bij de wederhelft: meer décolleté! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Enfin, in deze situatie bedoel ik eigenlijk: 'vaker'. Het staat je.

      Verwijderen
  11. Ohhhh, zelf gemaakt, bedacht, getekend, wauw! Je durft wel met al die naden! Tijd voor een jurken-patronen-boek ;) (voor kleine en grote meisjes)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wauw, leuk jurk ontwerp en die decolleté mag er best wezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die splitjes zijn leuk! Goed dat je het aandurfde om in de print te knippen want het is heel mooi zo. Topjurk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw, Riet! Ik ben er helemaal weg van!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Verliefd op de splitjes! Wat een prachtige jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Riet, verdoeme joeng!!! Dees is ... *efkes sprakeloos*

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel mooi! En zeker super geslaagde foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Moh jong toch! Hoe schoon hebde deez nu gemaakt! En hoe schoon stade daar mee! Supergeweldigstknap! 't Modelleke en het model zelf natuurlijk ook...en dan diene décolleté! Ma allé zo knap gevonden... ik zou dat zo kopen als dat in de winkel hing... alleen zou ik er natuurlijk niet zo schoon mee staan... de leeftijd hé! Dedoeme toch!
    En wat ook zo geweldig is...dat je dat met die print zo mooi gedaan hebt...denkwerk!!! Zeker weten!
    Nen dikke proficiat zulle... ik vind het een topjurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oooh wat mooi! Echt geweldig die splitjes aan de hals. Prachtige jurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Waw! Echt knap gedaan! De stof komt helemaal tot zijn recht en de zijdelingse splitjes maken het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. I.N.L.O.V.E!!
    Wat een mooie stof en wat heb je m prachtig doen uitkomen in je ontwerp!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. waauw! Ik ben echt stikjaloers op jouw talent zeg! Staat je prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Fantastisch! Wil ik ook wil ik ook!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw, Riet! Ik ben er helemaal weg van!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Prachtig werk! Het staat je fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wow, echt super mooi. Heel goed idee die goudenregen aan de zijkant en hie knipjes vind ik echt heel erg mooi, bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Die is PRACHTIG!!! En het feit dat de 'koperen regen' niet prominent vooraan aanwezig is vind ik absoluut geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. maak van dat volgend stofje ook maar eentje voor jezelf want dat staat je heel goed ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Niets mis met selfish sewing en wat een resultaat! Stijlvol en sober..

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Prachtig Riet. Echt zo, zo mooi! Hier ga je nog veel plezier aan beleven, dat staat vast!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Oh zo mooi! Hou de volgende lap stof maar weer voor jezelf, ik zie graag selfish sewing :D

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Moh zo schoon! En ook zo serieus op die eerste foto :)! Maar vooral schoon zenne ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Echt mooi... maar volgens mij kan je met zo'n prachtige stoffen, alleen maar mooie dingen maken ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Jawatte. Zo schoon zeg, ik ben er zelfs n beetje stil van...

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wauw zo knap, dat wil ik ook wel kunnen....;

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Een echt fotomodel! Is dat hetzelfde patroon als het opmaatgetekende Rietkleed (in de dubbele betekenis van het woord) dat nu door mijn gedachten springt? In dat geval: zalig! Ik ben fan van basispatronen die onherkenbaar aan te passen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. heel diepe buiging; ik ben er stil van, zo schoon! hoe die andere lap alsjeblieft ook voor jezelf!! kinderen zijn ook mooi met onflatterende maar grappige prints. en jij maakt iets minder/geen chocovlekken. moh jong toch echt waar TOPKLASSE. een speekmedaille is op zijn plaats!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Prachtig, zowel de stof als het patroon dat je gemaakt hebt...past mooi bij elkaar zo! *OnderDeIndruk*

    BeantwoordenVerwijderen
  39. na enig zoekwerk vond ik je blog over dit prachtig kleedje terug. Helemaal wat ik voor mezelf wil voor nummer 1 zijn 1e communie in mei. Dju toch dat dit geen bestaand patroon is want dit was nu echt wat ik wou, zo mooi, sober, klassevol, ... Dju he ;) het is en blijft en prachtige jurk!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!