dinsdag 16 augustus 2016

KCW #3: Zanne naar kostschool

Mijn derde, laatste en te late post voor Kids Clothes Week vond zijn weg moeilijk hierheen. Waarschijnlijk omdat ik zelf niet laaiend enthousiast ben. Noch volledig ontevreden. Ik maakte iets dat in mijn hoofd beter werkte dan in het echt.

Het begon met een romantisch hemdjurkje. 


Ik ben gek op hemdjurkjes en zo op de stapel vond ik het bloemenstofje best schattig. 


Het resultaat is mij toch wat te lieflijk, ondanks de poging om dat wat te breken met accenten in jeans. Maar uiteraard, zeer draagbaar. 



In mijn hoofd werkte dit ook prima onder de kersverse Just knot it in jeans. In praktijk werd ik er enkel nostalgisch van. In de boekenkast van mijn ouders staat een reeks jeugdboeken getiteld 'Pitty naar kostschool'. Ik zocht het even op, ze dateert uit 1946. Toch was ik er als kind gek op: de kronieken van een meisje op de middelbare school, van jaar 1 tot 6, dat alle fratsen beleefde, maar ook de hardheid moest doorstaan van meisjes-onder-elkaar-zijn-gemeen. Het was niet de bedoeling, maar ik maakte een outfit dat zo uit die boeken weggelopen zou kunnen zijn...


Waar Laurence prima wegkomt met een longsleeve onder de zomerjurk en er een topoutfit voor 1 september mee maakte, werd het voor mijn dames ook een prima outfit voor die dag... maar dan 1 september 1946 welteverstaan.


Het moet volgens mij echt werken, een hemd(jurk) onder Just knot it... Maar volgende keer kies ik een wat stoerdere stof!


Zanne is het gelukkig totaal niet met me eens. Die maakt een diepe buiging voor de combinatie en is heel enthousiast. Twee jurken over elkaar maken dat ze haar kniekousobsessie nog langer gaat kunnen rekken, en kousenbroekaversie nog even kan uitstellen, eens de winter eraan komt!


Patroon hemdjurk: combinatie van 2 Knippiepatronen en een Ottobrepatroon
Stof hemdjurk: Le Chien Vert, intussen zes jaar in mijn kast.
Jeans Just knot it: Pauli Leuven.

12 opmerkingen:

  1. Hoewel perfect voor Pitty, ook prachtig voor Zanne! Ik heb het niet zo voor romantisch (en ook niet voor jeans. En voor ruiten. En voor knopen. Kieskeurig zou een understatement zijn.) maar jouw dame komt daar prima mee weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met en zonder het jeanskleedje vind ik het prachtig! Echt vintage!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niks mis met wat retro toch? De link die je in je berichtje zet, vind ik trouwens ook een hoog kostschoolgehalte hebben. Maar voor de eerste schooldag mag dat wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind het nog iets hebben. Maar ik denk inderdaad dat een ander printje beter zou uitkomen. Zanne kan zowiezo veel stijlen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Cool! Kostschool!" en "Ooooh, mooooooi!" zijn de reacties van mijn dochter. Ze is dol op kostschoolverhalen, waaronder de Pitty-reeks, en vraagt al een maand of 5 naareen écht kostschooluniform. Maar deze is véél mooier, zowel de aparte jurkjes als samen. Wij zijn officieel jaloers!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Amai, zo twee perfect afgewerkte stukken. Ik vind het erg geslaagd, ze staat er prachtig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het in ieder geval geweldig schoon!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was dol op die Pitty boeken en wou zooo graag op kostschool :) Met dat jurkje, nog eens zo graag. Ik vind het, zeker in die stijl subliem. Maar jouw dochtertje komt vast met hevigere dingen nog beter weg, dat kan ik wel geloven. Toch wel super mooi en ontzettend romantisch ook...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het idee wel heel cool, en inderdaad ... zalig voor in de herfst straks !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Helemaal fan van jouw kostschoolversie. Beide stukken prachtig afgewerkt. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen

Curieus naar wat jij er van vindt!